Frygt for eksamener kan overvindes – læs hvordan

Hvad ligger der i frygt for eksaminer, og hvad kan elever og lærere gøre for at fjerne det? Få svar på begge spørgsmål her.

Hvordan adskiller ægte frygt for eksamener sig fra den normale følelse af angst, der berører de fleste mennesker før nogen test?

Sondringen er helt subjektiv. Nogle elever kan svede voldsomt. Andre kan have mindre tvivl og vil ikke desto mindre sige: “Jeg kan bare ikke klare det her.” Når den fremtrædende udsigt til en eksamen fremkalder så meget stress, at individets velbefindende og præstationspotentiale bliver alvorligt kompromitteret, kan man tale om reel frygt. I så fald bør man søge hjælp fra en terapeut eller psykolog – f.eks er Jon Glud Kloster en psykolog i Åbyhøj og Århus du kan søge hjælp hos.

Hvor udbredt er eksamensfrygt?

Man kommer over det meget ofte. Selv Einstein blev alvorligt berørt. Data viser, at forekomsten af ​​eksamensangst er steget de seneste år, simpelthen fordi eksamener er blevet hyppigere. Det betyder ikke, at studerende nu har tendens til at frygte hver eneste eksamen mere end de plejede at.

Hvorfor kommer der angst i løbet af eksamener?

Frygten stammer fra overbevisningen om, at fiasko vil få enormt betydelige konsekvenser, og i følelsen af ​​at man ikke har kontrol over resultatet, og at der derfor ikke er nogen mulighed for at undgå at fejle. Normalt udvikles denne frygt, mens man rent faktisk er involveret i at studere til eksamen. Når man kan støde på en slange på savannen, er det en god ide at løbe væk. Og at selve tanken om mødet gjorde en bekymret igen – og førte en efterfølgende til, at undgå stedet – var også fordelagtig. Det er meget nyttig med overlevelsesinstinkter, og ikke alle organismer har det. Myrer, for eksempel, vender altid tilbage til hullet. De er ude af stand til at ændre deres adfærd i forebyggende forstand, fordi de ikke kan huske – så de er ikke bekymrede af ængstelig tilbagekaldelse af stressede situationer. Fordi en eksamen ikke rent faktisk udgør en reel fysisk trussel, er den angst, det fremkalder, ikke længere funktionel.

I de fleste tilfælde er det, der ligger bag eksamensfrygt, den gentagne oplevelse af fiasko. Faktisk bruger forskere ikke længere dette udtryk i generel forstand, men taler om specifikke frygt for fejl i definerede sammenhænge. Det klassiske eksempel er barnet i første klasse, der laver 30 stavefejl i sin første diktatest. Men den reelle skade er faktisk sket tidligere. Resultatet er, at “eksamen” er indgivet under “farlig”, og det giver så anledning til angstkaskader, når det minder en om den oprindelige oplevelse. Der er en anden refleks, som vi deler med vores forfædre på savannen: Vi løber væk eller forsøger at undgå lignende oplevelser. I forbindelse med eksamener betyder det ofte, at en studerende vil udsætte revisionen af ​​skolematerialet til sidste øjeblik – det typiske tilfælde af udsættelse – hvilket naturligvis ikke er en god ide.

Hvordan kan man effektivt afholde en frygt for eksamen?

Der er mange ting man kan gøre for at reducere sin angst før en eksamen. Såkaldte kognitive strategier har vist sig at være meget effektive. Disse involverer aktivt omstrukturering af deres forestillinger om de forfærdelige konsekvenser af fiasko ved at overveje, at konsekvenserne måske ikke er så katastrofale som man forestiller sig. Denne erkendelse er en enorm hjælp. En anden måde at gøre dette på er at omdirigere sine tanker. I stedet for at koncentrere sig om ens mangler kan man fokusere på ens styrker. – Forsøg ikke at tænke på, at de små hvide mus automatisk konfronterer dem. Men hvis man tænker på en stor grå elefant, – og musen er ingen steder at se. Det er muligt, at overvinde depressive tanker om en kommende eksamen på en lignende måde. Når man er fanget i angst, tages alle tanker op med ting, der skal undgås for enhver pris. Desværre øger denne holdning chancen for, at netop den ene frygter vil ske.

Nogen der konstant fortæller sig selv “Jeg er sikker på, at jeg vil krampe op, når jeg går ind”, vil sandsynligvis have svært ved at udtrykke sig selv. Men positiv tænkning, der fokuserer på, hvad man ønsker der skal ske; “Når jeg går ind, vil jeg hilse eksaminator og give hånden” – er meget mere tilbøjelig til at blive en lille succes. Det er også en god idé, at angribe problemet direkte og lave ordninger med private lektioner i det emne man er bange for. Så har man virkelig ingen grund til at være bange for den efterfølgende eksamen.

Først og fremmest vil jeg give et par eksempler på populære strategier, der har ringe eller ingen betydning – som gentagne aflæsninger af de samme passager eller overdreven fremhævning eller understregning af tekster. Det er meget mere fornuftigt, at gøre bedre brug af ens tid. Selvfølgelig er det i modstrid med den oprindelige impuls, at kaste ens bøger til side og ignorere hele det genstridige emne i et stykke tid. Men det, der kaldes distribueret praksis, har faktisk vist sig at være særlig effektiv: At lære en time hver dag i løbet af flere uger er langt mere gavnlig end at revidere i 10 timer hver dag i løbet af en lang weekend. At teste ens viden er også en meget nyttig taktik. Man kan formulere ens egne spørgsmål eller bruge gamle eksamensopgaver, eller stille spørgsmål til hinanden. Kort med spørgsmålet på den ene side og svaret på den anden er ret nyttige. Lærerne har en tendens til, at nedtone ideen om “undervisning til eksamen”, men jeg tror, ​​at de studerende har ret til at “studere til prøven” og at forberede sig på en målrettet måde til eksamen.

Ikke desto mindre vil jeg gerne understrege, at det stræber efter at virkelig forstå og kende læringsmaterialet, er den bedste langsigtede strategi at forfølge, hvilket kan indebære at engagere sig i at absorbere og stimulere diskussioner om indholdet – en tilgang, der også er meget sjovere end lære kurset materiale uden ad.

Kan foredragsholdere gøre alt for at sikre, at eksamensformen ikke forværre bekymringerne? Forestillingen om, at angst kan forbedre ens præstationer er forkert. På skolerne – men også på universiteterne – finder man stadig lærere, der tror, ​​at frygt sporer eleverne til at gøre en større indsats. De vil endda fortælle klassen, at den kommende prøve vil være meget hård, for at “motivere” deres elever. I stedet skal foredragsholdere gøre, hvad de kan for at sikre, at eleverne føler sig maksimalt i kontrol, mens de forbereder og laver afleveringer og rapporter, og sørge for at eksamener ikke opfattes som værende mere afgørende, end de rent faktisk er. Eksaminatorer kan f.eks. Udtrykke deres spørgsmål præcist. Hvis eleverne bliver bedt om at “definere A, diskutere B, opsummere C eller give et eksempel”, ved de hvad de skal gøre. At bede dem om at “kommentere A, B og C” efterlader dem med usikkerhed og opfordrer til bekymringer og kan gøre så de mislykkes ved at besvare opgaven korrekt.

Ofte siger undervisere; “Hvis du ikke studerer hårdt, vil du ikke bestå eksamen, og du vil ikke få dit bevis og du har ingen chance for at få et job.” Det intensiverer angst og gør intet positivt for de studenternes motivation eller deres vilje til at arbejde hårdere. Så lærerne kan gøre en hel del for at reducere frygt for eksamener – og mange af dem er allerede opmærksomme på problemet og fast besluttet på at tage skridt til at lindre det.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *